تاريخ تاريخنگاري در اسلام
نوشته شده توسط حسین نعیم آبادی   
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۹

معرفي کتاب "تاريخ تاريخنگاري در اسلام"نوشته فرانتس روزنتال

مقدمه بحث؛ معرفي نويسنده

• آمريکايي آلماني الاصل متولد1914،1935 دکتراي زبان هاي شرقي، 1940 سفر به آمريکا، 1956استاد زبان هاي سامي

• بعضي آثار: روش و رهيافت تحقيق در اسلام ، طنز و فکاهه در صدر اسلام

• ويژگي‌ها: از برجسته‌ترين‌ها، تواضع علمي، سفر به انگليس، فرانسه و مصر براي اين کتاب، يک سال مرخصي از کالج اتحاد عبري سينسيناتي

معرفي کلي کتاب

• 1- ملاحظات کلي در باب تاريخنگاري ( کل جلد1)

• 2- ترجمه سه اثر توسط دانشجويان( المختصر في العلم التاريخ کافيجي مصنف در 867ه، الاعلان بالتوبيخ لمن ذم اهل التاريخ سخاوي م 902، قسمت هايي از مفتاح السعاده تاشکوپري‌زاده م 968)

• 3- آثار منتشر نشده‌اي که در متن به آنها اشاره شده، المختصر کافيجي مربوط به همين بخش است.

• ويرايش دوم کتاب: فصلي در باب روش نگارش مطالب تاريخي ايجي افزوده شده ( معرفي کتاب تحفه ايجي در 53 صفحه)

فصل اول؛ملاحظات کلي

تعريف تاريخ به عنوان موضوع يک علم: وصف ادبي اعمالي که بر انسان وارد شده و در مسير تحول گروه يا فردي متجلي شده است.

هدف کتاب: نشان دادن سير تحول مفهوم تاريخ در برداشت تاريخ‌نگاران و توصيف منشا رشد و انحطاط صور بيان ادبي در ارايه مواد تاريخي

فصل دوم؛ زمينه ها‌ي تاريخي اجتماعي

• جهان‌نگري تاريخ حضرت محمد (صلي الله عليه و آله وسلم): الف- اخذ انديشه‌ها از يهوديت و مسيحيت: سخني به واقع نادرست، انديشه‌هايش باعث ايجاد تحرک در تاريخ.

• جايگاه تاريخ در علوم

• تاريخنگاران؛ مورخين کتاب‌هايشان را مورد سوء استفاده گروه‌ها قرار نمي‌دادند اما دگرگوني صوري و محتوايي کتب آنها بازتاب طبيعي دگرگوني سياسي و فرهنگي جو محل زندگي‌شان.

فصل سوم؛ اشکال اصلي تاريخنگاري

• خبر؛ کهن‌ترين صورت، توصيف جامع تک‌رويداد

• وقايع نگاشتي؛ ادامه صورت خاصي از سال‌شماري (توالي سال‌هاي منفرد)

• اشکال فرعي تقسيم بندي ادوار تاريخي: دودماني، طبقات؛

دودماني؛ عنايت ويژه به مسايل اخلاقي و اداري، اولين کتاب: کتاب الدولة ابن نضري در مورد عباسيان

طبقات؛

فصل چهارم؛ محتويات کتب تاريخي

• تبارشناسي؛ کشش‌هاي سياسي قريش، علاقه به خاندان علي‌عليه‌السلام ، علاقه به قبايل عرب.

• سرگذشتنامه؛ مثل سيره‌ها

• جغرافيا و تاريخ؛

• اختر شناسي؛ تاريخي‌ها اين را قبول نداشتند مگر در صورت تطبيق با واقعيت

• فلسفه؛ دارای جايگاه منيع براي چيستي تاريخ است ولي استفاده موثري از آن نشد.

• علوم سياسي و اجتماعي؛ در تعامل با تاريخ

• استفاده از اسناد، کتيبه ها و سکه ها؛ در قرون جديد بر خلاف قديم روشمند شده است.

فصل پنجم؛ اشکال نوشته هاي تاريخي

• خاستگاه‌ها؛ چرايي: استفاده علمي از تاريخ ، تاکيدات پيامبرصلي‌الله‌عليه‌و‌آله به علم آموزي، حوادث خيلي مهم در صدر اسلام

• 1- تواريخ عالم؛ آثار قرن سوم سه نوعند: يعقوبي، طبري، مسعودي

• 2- تواريخ محلي؛ مفاخرات محلي، تاريخنگاري محلي دنيوي در اسلام، اولين بار المافرخي در اخبار اصبهان که گفت: انگيزه‌ام حب الوطن است؛ بعدي ها پيرو او در این انگيزه.

• 3- تواريخ معاصر و خاطرات؛ شايع ترينش: تک نگاشت‌هاي به امر پادشاه،صاحب بن عباد و روزنامجه

فصل ششم و هفتم؛ صور هنري در تاريخ – داستانهاي بلند

• نثر مقفي(سجع)؛ خسارت‌هايش به ادبيات اسلامي، مقاوت تاريخ به دليل اينکه تاريخ علم است نه ذوق و گزارش است نه بازي با کلمات.

• شعر؛ شعر تاريخ ساختگي، در جهان اسلام يک بار د رخدمت تاريخ آنهم براي عرق ملي: شاهنامه نويسي؛ دقيقي قرن 3، فردوسي (که منشاش دقيقي بود)، بعدي ها همه الگو از فردوسي

• داستان هاي بلند؛

تدوين اوليه‌اش: نزد فرهيختگان بي اعتبار و نزد مردم جاافتاده

تدوين ثانويه‌اش: هنوز معمول است؛ فتوحات و مغازي، سيره نويسي

فصل هشتم؛ ارزيابي تاريخنگاري

• جايگاه تاريخ در تمدن اسلامي؛ هيچ گاه عامل تعيين‌کننده در حيات فکري نبوده

• نقشهاي تاريخ؛ ديني (حفظ دستاوردها)، ملي (حفظ ميراث ملي)، فرهنگي(موثر در جنبه هاي فرهنگي مثل ادبيات)

• جايگاه تاريخ‌نگاري اسلامي نسبت به غرب؛ بخشي از کل در تاثير اسلام بر غرب، بدهکاري‌هاي تاريخنگاري غرب به اسلام.

نظرات (2)add comment

محمد said:

0
...
سلام دوست گرامی
برای تهیه این کتاب من خیلی جستجو کردم اما موفق نشدم بدست بیارم لطفا بگوئید از کجاتهیه کنم
 
ژوئیه 16, 2011
آرا: +1

admin said:

0
...
سلام دوست خوبم
من از کتابخانه دانشگاه به صورت امانی از این کتاب استفاده کردم.
متشکرم
 
ژوئیه 21, 2011
آرا: -1

نوشتن نظر
كوچكتر | بزرگتر

busy
آخرین به روز رسانی در جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۱۶
 
info@hnaeimabadi.ir: تماس با ما
Copyright © 2019. hnaeimabadi.com. Designed by Patxulaev Behros- Getpanel.com